torsdag den 20. december 2007

Ny ansøgning om fortsættelsen af studiekredsen

Studiekreds ’Verdensborger som pædagogisk ideal’

Referat af vores arbejde i efteråret 2007

Vi har en meget livlig studiekreds med ca. 17 studerende og 2 lærere, der mødes hver tirsdag og begynder med fællesspisning af økologisk mad, der tilberedes på skift for alle der ønsker at deltage på DfL. Sidste gang i dette semester bliver d. 11.12.. Vi har efter planen arbejdet med begrebet ’Verdensborger som politisk ideal’, med store politiske spørgsmål og med FN’s internationale tiår for uddannelse for bæredygtig udvikling og herunder det fælles nordiske projekt ’Balanceakten’.
Vi har indrettet en blog om vores arbejde, der løbende bliver opdateret og som kan læses af alle internetbrugere, altså også eventuelle kommende studerende. http://verdensborgerstudiekreds.blogspot.com/

Vi har deltaget i dansk socialforum i København i slutningen af september og har præsenteret og repræsenteret DfL i denne sammenhæng.

Vores planer for fremtiden

Nu er vi midt i vores arbejde for at diskutere videre konkrete planer i forhold til bæredygtighed og forberedelse af en fællestime/debataften om globalpolitiske spørgsmål og om koncepter for bæredygtighed for vores skole. Udover det anser vi det for vigtigt at samle mere viden på det globalpolitiske og interkulturelle område for at vi kan skabe mere politisk samfundsbevidsthed for kommende lærere. Vi vil finde gode eksempler for uddannelse for bæredygtighed.
Når vi får tilslutning af skolesamfundet, vil vi søge om at DfL kan blive en stærk samarbejdspartner i det fælles nordiske og internationale projekt ’Balanceakten’ (http://www.balanceakten.dk/) .
Denne studiekreds har også en positiv effekt på det indadvendte liv i skolen idet den udvikler et forslag til et nyt fællesfagsforløb om ´Verdensborger’. Vi er gro center for en spirende debat om samfundsdeltagelse og folkeoplysning, der på elevplan er med til at efterleve den frie Lærerskoles idealer om folkeoplysning.

Teoretisk og praktisk arbejde

Vi arbejder med følgende værdier fra balanceakten udefra en forestilling om at bæredygtig udvikling handler om fremtiden, forvaltet nu som en positiv mulighed til at møde nuværende og fremtidige problemer globalt og lokalt.

· Vi indser at alle må deltage for at løse de globale udfordringer og vil derfor som kommende lærere bidrage hertil samtidig med at vi arbejder for at styrke demokratiet på alle niveauer, f.eks. igennem tilegnelse af konkret viden om globale sammenhæng og arbejde med undervisningsforløb.



· Vi vil søge ny problemløsende viden og uddanne mennesker, der føler et globalt medborgerskab med bevidsthed om miljømæssige og sociale problematikker. Vi har taget kontakt til Vestjyllands og Krogerup Højskole og vil kontakte Ryslinge Højskole og Københavns Universitet, som arbejder stærkt med deres grønne profil.

· Vi vil vise sammenhængen imellem ord og handling ved at arbejde efter bæredygtighedsprincipper i den daglige drift og praksis. Vi vil inspirere til at lærerskolens drift kan blive mere bæredygtig.

· Vi vil bidrage til en folkelig og politisk debat om bæredygtighed og være synlige og debatskabende i samfundet idet vi forbereder debatter på stormøder og i en fællestime i 2008. Vi vil også lave et offentligt debatarrangement på lærerskolen, som en del af vores ideal om folkeoplysning.


Konsekvens

Da der er således flere områder vi gerne vil arbejde videre med og de tildelte timer var brugt op d. 6.11.07, vil vi derfor søge om en forlængelse af studiekredsen over hele skoleåret indtil d. 10.6. 2008 med yderlige 20 gange à 2 timer. Der søges hermed at få tildelt timerne til yderlige 20 studiekredsaftenerne til Monika. Hvis der ikke er tilstrækkelig mange timer til rådighed til fordeling, ville færre timer også gavne arbejdet.

For studiekredsen ’Verdensborger som pædagogisk ideal’

Monika 3.12. 07

Lærermødet har sagt ja og bevilliget 30 timer d. 12.12. o7

Ingen kommentarer: